Kuopion Puijonsarven koulun nelosluokkaa käyvä Volkan Mutlu, 10, oli innoissaan luokan vierailusta Savilahden Business Centerissä, jossa toimivat Savonia-ammattikorkeakoulun lisäksi paikallinen yliopisto ja ammattiopisto.
Kuopion Puijonsarven nelosluokkalaisia, edessä Ada Silovaara (vas) ja Emma Pulliainen, takana vas. Isa Partala, Sini Tirkkonen ja Aada Kolehmainen. Kuva: Paula Pohjamo
Tässä yrittäjyyskasvatuksellisessa iltapäivässä Noin 50 Puijonsarven vierasta (4. luokkalaisia) olivat mukana yrittäjyyskasvatuksellisessa päivässä. Mukana oli vahvasti opettaja Kari Vanninen, jonka kanssa yhdessä ideoitiin päivän sisältöä.
Tavoitteena oli luoda sisältöä, joka antaisi opiskelijoille konkreettisia harjoituksia yrittäjämäisistä toimintatavoista sekä luovuudesta: kyvystä löytää omia vahvuuksia ja ottaa vastuuta yksin sekä ryhmässä. Päivän päätteeksi tästä voitiin antaa palaute ja opiskelijoille itselleen jäi
Ennakkotehtävän ja yrittäjyyskasvatuksen päivän kuvaus:
Ennakkotehtävänä ennen varsinaista päivää oli kuvata opiskelijan ja hänen kaverinsa, joita kuvattiin supervoimina (esimerkiksi missä olet todella hyvä? Mikä sinua kiinnostaa?), kootkaa pieni ryhmä (5 henkeä) voimienne ympärille. Visualisoikaa ja tehkää lyhyt esitys tiimistänne –> kysymyksenä ryhmälle esimerkiksi: miten haluaisitte muuttaa maailmaa?
Päivän aikana:
- Alustava tehtävä, esimerkkinä innovaatiotehtävä: keksikää ryhmissä tuotteelle mahdollisimman monta käyttötarkoitusta (käytössä oli kuminauha) Tämän jälkeen ryhmät avasivat ideoitaan toisille ryhmille. (10 – 15 Min)
- Esiteltiin tiimi ja supervoimat, jotka annettiin ennakkotehtävässä (15 Min)
- Seuraavaksi kerrottiin yhteisesti; ketä ollaan, mitä tehdään päivänä, sekä pidettiin lyhyt alustus yrittäjyydestä sekä tavoitteet opiskelijoille päivälle (15 – 20 Min)
- Seuraavana tehtävänä oli tiimissä ideoida ja piirtää omasta ihanneyrityksestä kuvaa / logo (annetaan alussa muutamia esimerkkejä) (Käytetään: paperia, tusseja, erilaisia pintoja) (30 Min)
- Seuraava tehtävä oli rakentaa tiimeissä tuote annetuista elementeistä (Käytetään erilaisia resursseja: Lehtiä, kuvakortteja, kuvakollaasi, legoja) (Tarvitaan: Liimaa, saksia, tusseja) –> Ideana on rakentaa tulevaisuuden tuote tai palvelu, joka on heidän näkökulmasta mielenkiintoinen (30 min – 1h) Harjoituksia voidaan myös jakaa sekä yhdistää eri oppiaineisiin.
- Päivän tai oppitunnin päätteeksi voidaan jakaa omia luomuksiaan – Aiheita voi myös arvioida eri tavoin (esimerkiksi reflektion kautta, omaperäisyys, aloitekyvykkyys) / Omat luomukset voidaan myös kuvata, Business Center päivän jälkeen jaettiin (15 Min)
” – Olennaista ei ole puhua bisneksestä vaan yhdessä onnistumisesta. Myös epäonnistumisesta, joka saa miettimään, miten voisi tehdä asioita toisin. Ryhmäkeskusteluissa koulukaverien arviot itse kunkin supervoimasta olivat rehellisiä, ja nuorethan hoksaavat heti epäaitouden.”
– Kari Vanninen, Puijonsarven koulun opettaja
Kysy lisää ja tutustu myös muihin metodeihin:
Jari Ukkonen
aluepäällikkö
Aluepalvelut Pohjois-Savossa
+358 50 4775 588
jari.ukkonen@nuoriyrittajyys.fi
LinkedIn
Matti Laitinen
Business Center
innovaatioasiantuntija
+358 44 785 6333
matti.laitinen@savonia.fi
LinkedIn
YouTube